Ile kosztuje reklama na Facebooku? • DirectResponse.pl - Adrian KołodziejDirectResponse.pl – Adrian Kołodziej

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

Klienci pytają „ile kosztuje reklama na facebooku?”. Cóż, koszt reklamy zależy od kilku czynników. Zaraz zobaczysz od jakich, a później objaśnię Ci jak obniżyć koszty reklamowe.

Po pierwsze musisz zrozumieć, że facebook działa w modelu aukcyjnym. Bierze pod uwagę twój budżet, ustaloną stawkę, ilość reklamodawców i jeszcze kilka czynników (o tym później).

Zazwyczaj jest tak, że im masz mniejszą grupę docelową, tym więcej płacisz. Dlaczego? Bo kilku reklamodawców konkuruje o mniejszą ilość potencjalnych klientów. Mówiąc prościej: im więcej osób chce kupić złoto, a im mniej go jest — tym jest droższe.

Jakie czynniki mają wpływa na cenę?

Tak jak napisałem powyżej. Istnieje szereg czynników wpływających na koszty reklamy. Teraz omówię większość z nich.

1. Publiczność.

Niektóre grupy docelowe są bardziej atrakcyjne od innych. Co w dużej mierze wpływa na stawki. Spójrz na taką branżę jak forex. Załóżmy, że chcesz pozyskać inwestorów na listę adresową. Co oznacza, że musisz rywalizować z innymi ludźmi w systemie aukcyjnym. Niestety, w tym rynku rywalizujesz z ogromnymi platformami, które mają nieograniczony kapitał. Co odbija się na stawkach. Ponadto, nie tylko rywalizujesz z platformami brokerskimi. Rywalizujesz z każdym kto chce wyświetlić reklamę tej grupie. Facebook przypisuje wszystkim użytkownikom zainteresowania. Trader może zostać zakwalifikowany jako inwestor, ale też jako osoba lubią np. „podróże”. Teraz rywalizujesz nie tylko z platformami, ale też z biurami podróży.

Na szczęście Facebook zapobiega temu, aby najbogatsi zdominowali system reklamowy. Możesz ograć swoją konkurencję jeśli twój wskaźnik trafności jest wysoki.

2. Trafność reklamy.

Wskaźnik trafności facebook

Facebook wprowadził coś w rodzaju wyniku jakości (znanego z AdWords). Na facebooku nazywamy ten wynik jakości jako „wskaźnik trafności”. Im masz wyższy wskaźnik trafności, tym płacisz mniej. Na wskaźnik trafności ma wpływ reakcja ludzi na reklamę. Jeśli klikają, lajkują, udostępniają lub komentują reklamę —r twój wskaźnik trafności leci w górę. Co ciekawe facebook bierze też pod uwagę negatywne reakcje na reklamę. Jeśli ciągle usuwasz komentarze, masz falę hejtu, to wysyłasz jasny sygnał, że reklama nie pasuje do grupy docelowej.

Wskaźnik trafności jest przyznawany w skali od 1 do 10. Zobaczysz go, gdy reklama dotrze do 500 osób. Pamiętaj, że trafność reklamy się zmienia. Każdego dnia wskaźnik może być inny. Wskaźnik reklamy możesz poprawić zmieniając grupę docelową lub tworząc ciekawszą reklamę.

3. Pory roku.

Są pory roku, gdy wzrasta ilość reklamodawców. Pomyśl o branży odchudzania. Kiedy ludzie chcą schudnąć? Najczęściej po świętach i na początku roku. Dlatego w tych okresach firmy masowo wykupują reklamę. Co przekłada się na stawki. Oczywiście stawki nie mają nic wspólnego z konwersją.

Stawki szczególnie lecą w górę, gdy duże marki zwiększają budżety. Zobacz ile pieniędzy korporacje pakują w reklamę przed świętami. Nic dziwnego, że w tym czasie rosną koszty.

4. Zwrot z inwestycji.

Mam klienta, który sprzedaje szkolenia stacjonarne. Średni koszt za kliknięcie wynosi 0.53 zł. Czasami zwiększa CPC nawet do 1.9 zł jeśli wie, że uzyska ROI.

Pomyśl tylko. Kto kupuje w twojej firmie najwięcej? Byli i aktualni klienci. Dlatego mogę wydać więcej pieniędzy, aby wyświetlić im reklamę. Bo szansa reakcji jest większa.

5. Wybranie celu reklamowego.

Z facebookiem możesz rozliczać się na kilka sposobów. Co bezpośrednio wpływa na Twoje koszty.

a) CPC – tutaj płacisz dopiero, gdy osoba kliknie w reklamę. Nie rozliczasz się za sprzedaż, czy zapis na listę.

b) CPM – płacisz za 1000 wyświetleń. Koszty wyświetleń jest niższy niż koszt za kliknięcie. Czasami taka opcja jest korzystniejsza.

c) CPA – możesz rozliczyć się z Facebookiem za konkretne działanie np. gdy użytkownik zarejestruje się w serwisie. Z tej opcji korzystam tylko wtedy, gdy celuję w sprawdzoną grupę docelową.

Dodatkowo facebook pozwala ręcznie lub automatycznie ustawić Twoją stawkę za kliknięcie. To bardzo dobra i korzystna opcja.

Zazwyczaj wybieram ręczne ustalanie stawek. Następnie wybieram stawkę o 7-8 groszy wyższą niż sugerowana.

Oczywiście wybrana stawka jest stawką maksymalną. Nie zapłacisz tyle. Dzięki wyższej stawce moja reklama jest częściej wyświetlana i klikana, a tym samym dostaję bonus od facebooka w postaci niższych stawek.

TRIKI REKLAMOWE.

1. Rozdziel kampanię pod kątem demografii.

Nawet nie chodzi o samą płeć. Podziel sobie kampanię pod kątem wieku. Zobacz ile wynosi stawka za kliknięcie w konkretnym przedziale wiekowym.

np. 25-34
35-44

Obniżyłem stawki za kliknięcie o 63% celując reklamę w starszą grupę docelową. Dlatego podział wiekowy jest tak ważny.

Nie polecam na początku rozdzielać płci. Chyba, że produkt jest strikte dla kobiet lub mężczyzn. Czemu? Bo często okazuje się, że „gorsza płeć” kupuje więcej, częściej i za większe pieniądze.

2. Podział na płeć.

Rozdzielając kampanie na płeć bądź ostrożny. Nie patrz tylko na stawki za kliknięcie, a patrz na konwersję. Czasami lepiej wydać więcej, gdy więcej zarobisz. Osobiście nie rozdzielam kampanii pod kątem płci. Chyba, że w swoim sklepie odzieżowym (reklama jest celowana tylko na kobiety).

3. Miejsce reklamy.

W ustawieniach automatycznych facebook wyświetla reklamę na wszystkie urządzenia. Ponadto w ustawieniach automatycznych reklama jest wyświetlana we wszystkich możliwych miejscach.

Z moich badań wynika, że najdroższa jest rekalma na instagramie. Potem najwyższe stawki mam wyświetlając reklamę z prawej strony. Najtaniej jest w aktualnościach. Najmniej zapłacisz celując reklamę w „Audience Network”.

Z tymże pomyśl o konwersji. Moje doświadczenie podpowiada, że reklama w aktualnościach ma najwyższą konwersję. Dlatego wyłączam inne miejsce reklamowe.

Co do smartphonów …nie łącz kampanii na komputer z kampanią na telefon. Często CPC na telefonach masz mniejsze, ale publiczność nie kupuje. Dlatego kampanie na telefony należy prowadzić osobno.

4. Dni tygodnia.

Według moich obserwacji najtańsze kliknięcia uzyskasz w poniedziałek i we wtorek. Zaś najdroższe w weekendy. Swoje reklamy również możesz wyświetlać w konkretnych godzinach. Oczywiście najtaniej masz w nocy, ale czy masz najwyższą konwersję?

5. Podział kampanii na miasta.

Ten trik sprawdza się dla firm lokalnych, albo szkoleniowych. Jeśli prowadzisz szkolenie w Katowicach, przeznacz większy budżet reklamowy na klientów z Katowic. Jest większa szansa, że przyjdą.

6. Reklama

Reklama jest kluczem. Im lepsza reklama, tym płacisz mniej i więcej oszczędzisz. Niestety większość osób nie przykłada się do stworzenia kreacji reklamowej.

Jeśli chcesz zobaczyć przykłady dobrych reklam na Facebooku wejdź tutaj. Pokażę Ci jak przygotować naprawdę dobrą reklamę!

reklama na facebooku

Comments are closed.