Nie stać Cię na taniego copywriteraDirectResponse.pl – Adrian Kołodziej

Nie stać Cię na taniego copywritera

• Chcesz, żeby Twój biznes stał na twardym gruncie i nigdy nie upadł?

• Chcesz wiedzieć, jak wybrać copywritera do współpracy, żeby inwestycja w jego pracę zwróciła się szybko i wielokrotnie?

To ten artykuł jest dla Ciebie.

Po co komu copywriter

Jeśli sprzedajesz, potrzebujesz komunikatu reklamowego.

Więc potrzebujesz copywritera. Bo copywriter pisze teksty, które nakłaniają do kupna, które odpowiednio pozycjonują Twoje produkty w umysłach odbiorców, które są silnikiem napędowym Twojego biznesu.

I najgorsze, co możesz zrobić, to zatrudnić taniego copywritera. Tani copywriter drogo kosztuje…

Przede wszystkim na taniego copywritera nie stać tych firm, które mało zarabiają. Bo tani copywriter nie może być skuteczny w tym, co robi. Dobry zaś nigdy nie jest tani. Wie, że może – jak ja to określam – za pomocą dziesięciu palców dwóch rąk swobodnie opróżniać magazyny produktów.

Firma, która zaprasza do współpracy zdolnego copywritera – zyskuje więcej niż wydaje. Bo jeden list handlowy może krążyć po Polsce przez cały rok. Przez 365 dni dawać zamówienia. Wydając 5-10 tysięcy na napisanie listu handlowego, firma w ciągu roku zyskuje 50, a nawet 100 tysięcy złotych.

Więc copywriter pozornie drogi – okazuje się tani.

A copywriter tani – zwykle okazuje się drogi, bo z jego pracy nie ma zysków. Wydane 500 zł nie powoduje zwrotu z inwestycji, bo tekst jest słaby, nie przekonuje odbiorców do kupna produktu lub usługi.

Doświadczony copywriter jest dlatego drogi, że generuje dużą sprzedaż. Więc nie należy się wahać przed inwestycją w jego usługi. Jeśli zatrudniać, to tylko najlepszych. Nie dobrychnajlepszych! Jeśli jest tylko dobry, równie dobrze może być słaby.

Można spojrzeć na to tak: copywriter zarabia tyle, ile jest wart. Jeśli ma wysokie (w Twoim odczuciu) stawki, to dlatego, że jest tyle wart. Copywriter, który nie jest przekonany, że sprzeda dla Ciebie dużo produktów lub usług na duże kwoty, po prostu nie wyceni swojej pracy na dużą kwotę. Jeśli jednak wyceni na dużą kwotę, to znaczy, że zna swoją wartość. Wie, że może Cię uczynić bogatszym człowiekiem.

Więc jeśli zatrudniasz najlepszych copywriterów, to im ufaj. Nie kłóć się, że Ty byś to napisał inaczej. Przed przystąpieniem do pracy, copywriter zada Ci wiele pytań, między innymi o Twoje oczekiwania co do tekstu. To się nazywa brief – zestaw informacji użytecznych w procesie tworzenia reklamy. Na tym etapie jako zleceniodawca powinieneś mieć dużo do powiedzenia. Później, gdy tekst jest gotowy, powinieneś go zaakceptować lub dać ewentualne tylko drobne uwagi.

Jako zleceniodawca pamiętaj, że copywriter wie lepiej, co będzie działać – co zachęci do przeczytania tekstu, do zostawienia adresu mejlowego na squeeze page’u, albo do kupienia produktu lub usługi.

Jeśli nie tworzysz reklam na co dzień, nie każ copywriterowi robić w tekście większych zmian. Jeśli nie piszesz reklam, to nie znasz się na tym, więc się nie wypowiadaj zbyt kategorycznie odnośnie do treści. Ponownie: jeśli zatrudniasz najlepszych copywriterów, to im ufaj.

Co to znaczy „najlepsi copywriterzy”?

1. To tacy, którzy tworzą reklamy przynajmniej od 5 lat. Dlaczego? Chodzi o doświadczenie. Immanuel Kant powiedział: „Wszystka wiedza pochodzi z doświadczenia”. Zdaniem Waltera Scotta: „Najbardziej pożyteczne w życiu to własne doświadczenie”.

Inny mądry mówił, że doświadczenie to nazwa, jaką nadajemy naszym błędom. Doświadczony copywriter to taki, który napisała dużo nieskutecznych reklam. Z takich nieskutecznych reklam copywriter uczy się najwięcej. Zyskuje wtedy coś, czego nie znajdzie w żadnej książce, ani kursie dla copywriterów o tworzeniu reklam. Bo nie książki czy kursy, lecz doświadczenie jest najlepszym nauczycielem tego fachu.

Więc pierwszą rzeczą, o którą musisz copywritera spytać, to doświadczenie – od jak dawna tworzy reklamy i ile ich stworzył. Cenne jest także doświadczenie nabierane przez pisanie tekstów publicystycznych, niekoniecznie tylko reklamowych, więc i o to możesz się spytać.

Im dłużej copywriter pracuje w tym zawodzie, tym lepiej. Bo im dłużej się błądzi, tym krótsze odkrywa się drogi – drogi do nowych pomysłów reklamowych, do rozwiązań marketingowych, do samego procesu tworzenia.

2. To tacy, którzy znają Twoją branżę. Nie tak dawno skończyłem pisać ofertę handlową dla psychologa, który sprzedaje usługę konsultacji. Oferta ma długość 17 stron w kroju Open Sans 13 pt. Jest naprawdę mocna, mojej klientce już nie zabraknie pracy do końca życia. Nie mógłbym jednak napisać takiej oferty, gdyby mnie nie fascynowała psychologia, sposoby radzenia sobie z życiowymi problemami, ludzkie emocje, zachowania. W pewnym sensie do napisania takiej oferty copywriter sam musi być psychologiem – a przynajmniej musi rozumieć pewne podstawy pracy z ludźmi na tym gruncie.

Specjalizacja czy głęboka znajomość danej branży nie jest warunkiem absolutnie koniecznym. Ale jeśli copywriter zna Twoją branżę, to jest to rzecz in plus.

Im dłużej piszę reklamy, tym bardziej jestem pewny, że copywriter jest tym skuteczniejszy, im jest bardziej ciekawy świata, im więcej ma zainteresowań, im większą ma liczbę hobby, im więcej książek przeczytał, im więcej filmów obejrzał, im więcej ludzi poznał jako osoba prywatna – i tak dalej.

Na przykład, 10 lat temu byłem wokalistą i członkiem zespołu – więc wiem, jak dotrzeć do muzyków i sprzedać im instrumenty, usługi nauki gry lub śpiewu czy materiały szkoleniowe.

Od 8 lat pomagam przedsiębiorcom i freelancerom rozwijać biznes, więc wiem, jak sprzedawać szkolenia stacjonarne, produkty z wiedzą w formie książek, e-booków czy DVD.

Od kilkunastu lat fascynuje mnie tematyka rozwoju osobistego, więc wiem, jak zafascynować konsumentów w tym segmencie rynku, czyli sprzedawać im produkty i usługi.

Od 7 roku życia miałem problemy ze zdrowiem, miałem na przykład robiony zabieg punkcji na zatoki. Z tego powodu od zawsze interesuje mnie medycyna i tematyka zdrowotna. Dzięki temu dziś wiem, jak skutecznie sprzedawać suplementy zdrowia, książki o zdrowiu, naturalne kosmetyki i inne tego typu produkty.

Słowem, im szersze horyzonty copywritera, tym generalnie lepiej.

Można by jeszcze dopisać kilka punktów. Ale według mnie te dwa są najważniejsze.

2 komentarze

  • Nie mogę uwierzyć, że copyrajting tak się zaczyna rozwijać 🙂
    chyba mało jeszcze firm ich zatrudnia? Pewnie te zagraniczne?
    Kopirajter musi mieć sporą wiedzę ogólną,
    a jakie cechy charakteru powinien posiadać?

    • Mało firm zaprasza do współpracy copywriterów, bo mało firm wie, że takie osoby są i mogą poważnie wpłynąć na sprzedaż. Po prostu istnieje brak świadomości wśród przedsiębiorców odnośnie do możliwości, jakie daje współpraca ze zdolnym copywriterem. Dlatego pokuszę się tu o małą wskazówkę dla copywriterów: sami powinniście składać propozycje współpracy przedsiębiorcom. Tylko mały procent przedsiębiorców, którzy mają lokalne sklepy, a chcą wejść na grunt Internetu i tu rozwijać sprzedaż – wie, jak pomocny w tym będzie doświadczony copywriter. Co do cech charakteru: bo ja wiem!