Reklama Na Facebooku - Jak Targetować Precyzyjnie?DirectResponse.pl – Adrian Kołodziej

Reklama na facebooku

targetowanie reklam na facebooku

Interesuje Cię reklama na facebooku? Jeśli zamierzasz reklamować swój biznes …przeczytaj ten artykuł do końca. W artykule poznasz możliwości targetowania reklam, oraz zobaczysz jak cały proces wygląda KROK-PO-KROKU. Plus poznasz 2 sposoby obniżania stawek za kliknięcie.
Ale zanim zaczniemy…

Dlaczego warto rozpocząć promocję firmy na Facebooku i czy rzeczywiście reklama na facebooku jest skuteczna?

Reklama na facebooku dociera do 13 mln Polaków. Na całym świecie z Facebooka korzysta 1,6 mld użytkowników. Mówiąc prościej …większość twoich klientów korzysta z Facebooka i bez problemów do nich dotrzesz.

Kilka lat temu uważałem facebooka za portal dla dzieci. Tymczasem dziś, dzięki facebook stanowi dla mnie główne źródło klientów (a działam w branży B2B).

Czemu reklama na Facebooku jest skuteczna? Bo żadna platforma na świecie nie ma tylu danych o swoich użytkownikach co facebook. Oni nie tylko śledzą co robisz w ich serwisie, ale obserwują Twoje zachowanie po wyjściu z portalu. Ponadto, facebook bardzo skrupulatnie ocenia czym się interesujesz. Nie tylko sprawdza strony jakie lubisz, co czytasz poza serwisem, ale również sprawdza co piszesz w prywatnych wiadomościach. Jeśli wpiszesz w profilu „Właściciel firmy: Szlachta nie pracuje”, to za mało, aby algorytm zakwalifikował Cię jako właściciela firmy.

Reklama na Facebooku i jej targetowanie.

Na sukces Twoich kampanii mają wpływ 3 czynniki:

  • oferta
  • właściwa grupa docelowa
  • i dobrze zaprojektowana reklama

Zakładając, że masz dobry produkt …musisz skupić się na poszukaniu odpowiedniej grupy docelowej. Poniżej zobaczysz różne opcje targetowania reklamy.

jak ustawić reklamę na facebooku?

1. Grupa niestandardowych odbiorców.

Na początek wyjaśnię jakie masz możliwości, a później zobaczysz z czego WARTO KORZYSTAĆ. Grupy niestandardowych odbiorców zazwyczaj powodują najniższe stawki za kliknięcie i konwersję.

Czym jest niestandardowa grupa docelowa?

  • adresy email twoich subskrybentów (lista adresowa)
  • numery telefonów
  • ludzie czytający Twojego bloga / stronę
  • twoi klienci
  • ludzie, którzy pojawili się na webinarze
  • ludzie, którzy oglądali Twoje widea.
  • itd.

Oczywiście podaje tutaj tylko przykłady. Gdyż, możliwości jest wiele. Grupą niestandardową mogą być klienci, którzy wydali minimum 5 tysięcy w sklepie.

Teraz zobaczysz jak wykorzystać grupę niestandardowych odbiorców i jak jej używać.

Import listy adresowej do facebooka.

Pierwszym i najważniejszym krokiem jest import listy adresowej do Facebooka. Facebook połączy Twoje emaile lub numery telefonów z kontami użytkowników w serwisie. Co pozwoli skierować reklamę na aktualnych, byłych lub potencjalnych klientów.

Powiedźmy, że masz bazę na 10 tysięcy adresów. Po zaimportowaniu bazy do Facebooka zobaczysz, że Facebook przetrawił około 70% całej bazy. Nigdy nie osiągniesz 100%, gdyż nie każdy lead w bazie ma konto na portalu.

Nie musisz wgrywać całej bazy.

Możesz bazę podzielić na mniejsze segmenty:

  • ludzi, którzy kupili w twoim sklepie
  • ludzi, którzy wyłącznie czytają maile, ale nie kupują
  • najlepsi klienci
  • klienci, którzy przestali kupować.

Tylko pomyśl o możliwościach. Ostatnio skierowałem reklamę na klientów. Mój zwrot z inwestycji zwala z nóg. Każda złotówka, przyniosła 17.8 zł zwrotu! Masz dobrych i stałych klientów? Wyświetlaj im reklamy.

Jak importować bazę do facebooka?

Wchodzi do konta reklamowego i z zakładki „zasoby” wybierasz „grupy odbiorców”.

grupa_odbiorcow

Następnie „grupa niestandardowych odbiorców”.

grupa_niestandardowych_odbircow

Z listy wybieramy plik klienta.

plik_klienta

Możemy zaimportować całą bazę z pliku csv lub txt, albo ręcznie wklepać adresy. Następnie nazywamy listę i czekamy. Po jakimś czasie widzę, że Facebook wgrał listę.

klienci

Mam listę 6100 osób, którym coś ode mnie kupiły.

Jak uruchomić reklamę na klientów?

Wróćmy do zestawu reklamowego. Kiedy tworzysz reklamę wybierasz jako grupę docelową „grupę niestandardowych odbiorców”.

Spójrz:

lista_klientow

Wybrałem jako grupę „całą listę klientów”. Teraz mogę dalej zawężać reklamę np. na klientów z Warszawy. Powiedźmy, że sprzedaję szkolenie w Warszawie. Zamiast reklamować się na całą bazę, ustawię reklamę na Warszawę i okolice. Wtedy mam pewność, że przy ograniczonym budżecie, dobrze spożytkuję budżet.

Co zrobić, gdy nie masz listy klientów?

Jakiego klienta potrzebujesz? Powiedźmy, że …coacha! Oczywiście mogę zatargetować reklamę na osoby, które w profilu wpisały zawód „coach”, ale wierz mi …taka reklama jest mało skuteczna. Wiem, bo próbowałem. Co zrobić?

Wchodzę na wyszukiwarkę firm www.panoramafirm.pl i szukam coachów. Następnie otwieram plik CSV i wpisuję numery telefonów lub adresy do biura wszystkich certyfikowanych coachów. W ten sposób tworzę bazę. Panorama firm podaje, że ma 133 coachów w bazie. To trochę mało, więc uzupełniam bazę z innych miejsc (blogi branżowe, fora dyskusyjne itd.). Nową bazę importuję do Facebooka i mogę skierować reklamę na zawodowych coachów.

Jednak, nie na tym mi zależy. Zależy mi na tym, aby Facebook sam poszukał osób, które są podobne do certyfikowanych coachów (w jego zasobach).

Grupa podobnych odbiorców.

Największą potęgą facebooka jest grupa podobnych odbiorców. Po wgraniu bazy coachów, proszę facebooka o odszukanie ludzi podobnych do coachów.

Grupa podobnych odbiorców

Jak stworzyć taką grupę? Wchodzę w zasoby „grupa odbiorców” wybieram grupa podobnych odbiorców.

Jako źródło wybieram zaimportowaną wcześniej listę coachów z panoramy firm.

podobni_odbiorcy

I klikam „utwórz grupę podobnych odbiorców.”

Facebook sam poszuka w swojej bazie ludzi, którzy zachowują się jak coache.

Teraz pomyśl. Możesz zaimportować do Facebooka listę najlepszych klientów i facebook poszuka Ci ludzi podobnych do nich! Jednak możliwości jest znacznie więcej i zależą od Twojego modelu i systemu sprzedaży.

U mnie lejek sprzedażowy wygląda tak.

Reklama → Squeeze Page → Jednorazowa oferta → Produkt backendowy.

Targetuję reklamę na coachów. Ludzie zapisują się na moją listę adresową i załóżmy, że mój koszt za konwersję wynosi 3 zł. Następnie 30% z nich weźmie jednorazową ofertę, a 5% skusi się na produkt backendowy.

Co dalej?

Tworzą mi się 3 bazy mailingowe:

  • baza tych, którzy zapisali się na listę i nic nie kupili.
  • baza tych, którzy wzięli tanią ofertę wejściową.
  • baza tych, którzy wzięli backend (drogi produkt).

Następnie tworzę grupę podobnych do tych:

  • co wpisali maila
  • tych co wzięli jednorazową ofertę
  • tych co kupili backend.

I stworzę 3 nowe zestawy reklamowe. Zazwyczaj reklama celowana w grupy podobnych odbiorców jest dużo tańsza, niż celowana na zainteresowania.

Reklam na facebooku jest naprawdę POTĘŻNYM NARZĘDZIEM.

Co dalej?

Zatargetuj reklamę na tych, którzy czytali Twojego bloga lub odwiedzili sklep.

To kolejna opcja, dająca dobry profit. Gdy ludzie zapoznają się z jakimś artykułem, albo twoją marką są bardziej skłonni kupić lub zapisać się na listę (niż zupełnie obce osoby).

Ostatnio przeprowadziłem eksperyment. Skierowałem reklamę na czytelników bloga.

I oto wynik:

reklama_kierowana_na_tych_co_odwiedzili

Zapłaciłem za pozyskanie każdego subskrybenta na listę 36 groszy. Gdy w mojej branży ludzie płacą średnio 7 zł. Ma sens?

Jak uruchomić reklamę na osoby, które były na Twojej stronie?

Po pierwsze musisz umieścić pixel monitorowania konwersji na swoim blogu lub na stronie (o pixelach konwersji pisałem tutaj)

Po drugie w grupie „niestandardowych odbiorców wybieramy” ruch w witrynie internetowej.

ruch_w_witrynie

Następnie mówimy facebookowi kogo ma wciągnąć do naszej grupy niestandardowej. Przykładowo wybrałem grupę wszystkich osób, które odwiedziły bloga. Teraz każda osoba wchodząca na bloga zostanie zarejestrowana przez Facebooka i mogę jej wyświetlić reklamę.

Przy ustawieniach tej opcji wybieram wszystkich, którzy odwiedzili stronę w ciągu 180 dni. W ten sposób zbuduję większą grupę.

To tyle słowem wstępu. Teraz mogę pójść dalej i lepiej posegmentować ruch. Na moim blogu directresponse.pl piszę na różne tematy. Załóżmy, że chcę lepiej posegmentować ruch.

Mogę poprosić facebooka, aby stworzył mi grupę docelową osób czytając artykuły o AdWords. To bardzo przydatna opcja.

W naszym sklepie z odzieżą mamy kurtki, sukienki, bieliznę itd. Co pozwala stworzyć wiele różnych grup niestandardowych odbiorców. Jeśli ktoś przegląda sukienki, wyświetlę mu reklamy sukienek. Rozumiesz?

adwords

Załóżmy, że masz sklep z jedzeniem dla psów i kotów. Nie ma sensu właścicielom kotów, wyświetlać reklamę z jedzeniem dla psów.

I vice versa.

Dlatego segementacja tego ruchu jest ważna.

Ok, ale czasami chcemy wykluczyć kogoś z reklam np. osoby, które już kupiły, albo zapisały się na listę adresową. Co robimy?

Używamy niestandardowej kombinacji i wykluczamy wszystkie osoby, które dokonały zakupu lub zapisały się na listę (weszły na stronę z podziękowaniem)

wykluczanie

Tym oto sposobem tworzymy grupę niestandardową opartą o ruch w witrynie.

Jak widzisz grupy niestandardowe są potężne.

6 pomysły tworzenia grup niestandardowych

1. Ludzie, którzy oglądali Twój film.

Wrzuciłeś film na swojego fanpage’a? Wybierz jako grupę niestandardową „zaangażowanie na facebooku” i następnie „film”. Teraz możesz stworzyć grupę niestandardową osób, które oglądały jakiś procent filmy lub widziały cały film.

2. Poszukaj w autoresponderze tych, którzy nie czytają maili.

Skoro masz dużo bazę, ale ludzie nie są aktywni na liście, zaimportuj ich do facebooka i wyświetlaj reklamy. Często ludzi nie mają czasu przeglądać maili.

3. Reaktywacja klientów.

Miałeś dobrych klientów, ale przestali od Ciebie kupować? Reaktywuj ich! Wyświetlając reklamy na Facebooku, dajesz im szansę na reakcję. Często ludzie po ponownym kontakcie z reklamą wrócą!

4. Powiększ listę fanów.

Spójrz. Ludzie odwiedzają Twoje strony, czytają blogi, maile, ale nie kupują. Co z nimi zrobić? Stwórz z nich grupę niestandardową i stwórz reklamy oparte o polubienie strony. W ten sposób staną się Twoimi fanami. Następnie zobaczą twoje wpisy i być może zdecydują się na zakup.

5. Importuj listę z Linkedin.

Linkedin pozwala eksportować listę kontaktów. Zaimportuj ich do Facebooka i wyświetlaj reklamy. Taka reklama jest skuteczna. Skąd o tym wiem? Bo sprawdziłem!

6. Zaproponuj upsellingowy lub produkt crossellingowy.

Załóżmy, że klient bierze produkt podstawowy, ale nie bierze wersji rozszerzonej / premium. Co z nim zrobić? Wyświetlaj mu reklamy i poproś o kupno wersji premium.

Druga opcja targetowania – Lokalizacja.

Opcja szczególnie przydatna w biznesach lokalnych.

Tutaj możesz kierować reklamę na :

  • kraje
  • regiony
  • województwa
  • miasta
  • kody pocztowe
  • adresy

Mój klient szkoli programistów. Jego szkolenia odbywają się w różnych miastach. Dlatego ich reklamy są kierowana na miasta w których odbywają się szkolenia np. Warszawa, Katowice, Łódź, Poznań. Ponadto firma buduje bazy mailingowe. One są również segmentowane po miastach. Gdy organizują szkolenie w Warszawie, wysyłają mailing do ludzi z Warszawy i wyświetlają reklamy na Warszawę.

Oczywiście opcji wykorzystania lokalizacji jest wiele. Ostatnio klient pytał jak używać Facebooka do promocji sklepu z częściami. W biznesach lokalnych klienci muszą o Tobie wiedzieć. Dlatego zbuduj FanPage’a. Skieruj reklamy na mężczyzn z okolicy w wieku 25-50 lat. Ponadto bardzo często publikuj posty. W ten sposób będą codziennie widzieć Cię na ekranie komputera ..a gdy zepsuje się im samochód pomyślą o Tobie.

Wiek.

Gdy dopiero rozpoczynasz swoje kampanie, nie targetuj po przedziale wiekowym, ani płci. Często zdarza się, że klientami zostaną osoby w zupełnie innym wieku niż zakładałeś.Przykładowo zawsze uważałem, że moja grupa docelowa ma więcej niż 40 lat. Tymczasem wykonując testy zauważyłem, że lepiej konwertuje grupa docelowa 34-45. Musisz śledzić swoje raporty i sprawdzać kto kupuje. Dopiero wtedy ograniczaj rynek ze względu na wiek i płeć.

Oczywiście są branże dla których targetowanie po wieku ma sens. Niektórych produktów nie kupują młodsi klienci np. luksusowe samochody.

Płeć.

Moje doświadczenie pokazuje, że więcej kupują kobiety niż mężczyźni. Jednak mężczyźni są mniej wrażliwi na ceny. Łatwiej im sprzedać drogie produkty.

Z drugiej strony, coraz więcej kobiet (szczególnie w branży B2B) kupuje drogie rzeczy np. perfumym, komputery, szkolenia itd.

Język.

Tej opcji używaj tylko wtedy, gdy reklama jest kierowana na inne kraje np. chcesz wyświetlić reklamę Polakom mieszkającym w Chicago.

Szczegółowe opcje targetowania.

Tutaj mamy bardzo dużo opcji targetowania.

  • dane demograficzne
  • zainteresowania
  • zachowania
  • więcej kategorii

Każda firma, która potrzebuje nowych klientów, albo nie ma bazy klientów musi skorzystać z tej opcji targetowania.

Demografia.

Określamy wykształcenie, przynależność etniczną (nie dotyczy Polaków ), określamy pokolenie, związek, pracę itd. Niektóre opcje są ważne tylko dla osób reklamujących się na Stany Zjednoczone.

Dla nas najważniejsze jest wykształcenie klienta i wydarzenia z życia.

Pomyśl tylko, co możesz dzięki tym danym zyskać. Jesteś fotografem ślubnym? Skieruj reklamę na osoby, które są zaręczone i mieszkają w okolicy.

Musisz dobrze poznać swoich klientów.

Im masz więcej danych na temat klientów, tym dokładniej ustawiasz reklamy.

Sprzedajesz operacje plastyczne powiększania piersi? Skieruj reklamę na rozwódki po 40 roku życia, mieszkające w dużych miastach. Czemu? Bo według statystyk częściej korzystają z takich usług.

Kolejną opcją są zainteresowania.

Tutaj facebook zbierana dane z tego jakie aplikacje instalujesz, jakimi postami się dzielisz i jakie strony lubisz. Niestety, facebook decyduje co lubisz. I nie zawsze ma rację. Dlatego musisz próbować różnych zainteresowań.

Istnieje wiele kategorii i podkategorii.

  • biznes i przemysł
  • fitness i zdrowie
  • hobby i zainteresowania
  • jedzenie i napoje
  • rodzina i związki
  • rozrywka
  • sport i aktywność na świeżym powietrzu
  • zakupy i moda

Oczywiście istnieje jeszcze multum podkategorii. Nie będę tym zamęczał.

Zachowania

Tutaj Facebook w dużej mierze używa danych jakie gromadzi poza Facebookiem. Możesz dotrzeć do osób na podstawie ich zachowań lub zamiarów zakupowych.

Bez problemu mogę dotrzeć do administratorów stron na Facebooku, do ludzi wracających z wycieczki, właścicieli iphonów itd.

Istnieje też opcja inne kategorie.

Z tej opcji raczej nie będziesz korzystał.

Zatem teraz masz wiele informacji na temat tego jak przygotować skuteczną reklamę na Facebooku.

Teraz najważniejsze pytanie: Jak targetować reklamy w praktyce?

U mnie sprawdzają się dwie opcje.

Pierwsza polega na tym, że zakładam czym się interesują moi klienci. Następnie tworzę wiele grup docelowych z taką samą reklamą.

Tak jak na przykładzie.

Targetuję na zainteresowania, fanpage, zachowania, książki itd. Następnie sprawdzam stawki i obserwuję konwersję. Czy metoda jest skuteczna? Zazwyczaj tak.

Druga metoda polega na tym, że tworzę zbiory np.

zbiory

Ludzie, którzy są coachami, ale przy okazji są właścicielami firmy. Czy taka opcja targetowania jest skuteczniejsza? Wiele osób obserwuje obniżenie kosztów za konwersję. Musisz przetestować, która opcja jest dla Ciebie korzystniejsza.

Chcesz obniżyć koszty reklamy na Facebooku?

Nic prostszego. Po tym jak dobrze zatargetujesz reklamę należy stworzyć dobrą reklamę. Przygotowałem dla Ciebie kompletny przewodnik. Możesz go pobrać z tej strony.

dd-001

Powiązane frazy:

  • jakie są skutki umieszczenia reklamy firmy na faceboka jako osoba prywatna

5 komentarzy

  • bardzo interesujacy artykuł , który porusza bardzo wazny temat jak im jest nie watpliwe odpowiednie targetowanie reklam

  • Świetny artykuł, który z całą pewnością powinien przeczytać każdy kto chce wykorzystać Facebook Ads i nie stracić przy tym pieniędzy co niewątpliwie ma miejsce przy nieodpowiednim wykorzystaniu tego medium.

  • […] Przykładem płatnej metody może być reklama na Facebook’u. […]

  • Bardzo obszerny artykuł i całkiem aktualny. Czy macie jakiś pomysł jak wykluczyć z reklamy osoby, które kupiły dany produkt w sklepie?
    Przychodzi mi na myśl tylko include osoby które byly na danej podstronie i na thank you page, ale nie mamy wtedy 100% pewności.

    • Ustawiasz wszystkie osoby, które odwiedziły sklep i wykluczasz osoby, które były na stronie „dziękuję za zakup”. Mówimy tutaj o remarketingu.