Targetowanie reklam na Facebooku

Targetowanie reklam na Facebooku nie jest trudne. Nawet laik może w łatwy i prosty sposób dotrzeć do klientów.

Oczywiście dla wielu sprzedawców targetowanie reklam na Facebooku jest nadal kłopotliwe.

Dlatego napisałem ten artykuł, aby pokazać Ci jakie możliwości targetowania oferuje Facebook.

Następnie w dalszej części zobaczysz jak my targetujemy nasze reklamy.

Spis treści – Targetowanie reklam na Facebooku

1. Czy za pomocą Facebooka mogę pozyskać klientów w mojej branży?
2. Targetowanie reklam na Facebooku – przegląd możliwości
3. Odbiorcy niestandardowi
4. Odbiorcy podobni
5. Lokalizacja
6. Wiek
7. Płeć
8. Język
9. Szczegółowe kierowanie
– demografia
– zainteresowania
– zachowania
– więcej kategorii
10.Research rynkowy
11. Targetowanie reklam na Facebooku przez DirectResponse.pl

Czy za pomocą Facebooka mogę pozyskać klientów w mojej branży?

targetowanie reklam na facebooku

Facebook ma ponad 2,2 mld użytkowników (w Polsce 16 mln). Co oznacza, że na pewno Twoi klienci są na Facebooku.

Nie ważne, czy chcesz pozyskać prezesa korporacji, czy jego asystentkę.

Zapewniam, że klienci, których szukasz mają aktywne konto na Facebooku.

Samo targetowanie reklam na Facebooku jest oczywiście bardzo ważne, ale pamiętaj też o tym, że sam Facebook uczy się kto reaguje na reklamy.

Facebook jest ogromną bazą danych.

A algorytm Facebooka przypomina sztuczną inteligencję.

Uczy się kim jesteś, co lubisz, gdzie przebywasz i co Cię interesuje.

Następnie wyświetla bardzo dobrze dopasowane reklamy.

Jeszcze kilka lat temu algorytm Facebooka nie był tak inteligentny jak teraz.

Jeśli na profilu zaznaczyłeś, że jesteś prezesem w Wyższej Szkole Lansu i Bansu zostałeś zakwalifikowany jako przedsiębiorca.

Dziś Facebook wie, że nie jesteś przedsiębiorcą.

Dlatego uważam, że na Facebooku możesz znaleźć klientów praktycznie na każdy produkt.

Zwróć uwagę na to, że Facebook ma więcej danych o klientach niż którakolwiek inna platforma na świecie – co przy targetowaniu ma ogromne znaczenie.

Czy wiesz, że Donald Trump wygrał wybory w dużej mierze, dzięki Facebookowi?

Sztab wyborczy Trumpa doskonale wiedział w którym domu mieszkają jego zwolennicy.

Skąd o tym wiedział? Z Facebooka.

Spółka Cambridge Analytica analizowała profile wyborców na Facebooku i tworzyła ultra specyficzne reklamy na użytkowników, którzy wykazywali zainteresowanie poglądami Trumpa. Dlatego jeśli wiesz jak targetować reklamy na Facebooku będziesz tanio pozyskiwać klientów do biznesu.

Targetowania reklam na Facebooku

Odpowiednie targetowanie reklam na Facebooku jest niezwykle istotne dla naszych kampanii. Istnieje wiele opcji targetowania reklam na Facebooku. Najpierw chcę Ci przedstawić wszystkie możliwości, a następnie pokażę Ci które według mnie są najlepsze.

Grupa niestandardowych odbiorców

targetowanie reklam na facebooku

Nie ukrywam, że grupy niestandardowych odbiorców są bardzo skuteczne.

Możemy zaimportować do Facebooka naszych klientów (lub potencjalnych klientów), a następnie wyświetlać im reklamy.

Możliwości jest mnóstwo. Na pewno w swojej bazie masz adresy mailowe, które kiedyś zapisały się na listę, ale przestały odbierać maile. Możesz reaktywować te osoby przez wyświetlanie im nowych lead magnetów lub ofert.

Dodatkowo możesz wspomagać swój email marketing, czy budować autorytet wśród klientów.

Targetowanie reklam na Facebooku wymaga trochę wprawy, ale daje ogromne możliwości.

Grupa podobnych odbiorców.

Te kampanie mogą pozyskać nam dobrej jakości leady i zwiększyć zasięg kampanii.

Lookalike Audiences (grupa podobnych odbiorców) to nic innego jak ludzie podobni do tych, którzy wykazali już zainteresowanie naszą firmą.

– możesz stworzyć grupę podobnych odbiorców do tych, co już od nas kupili
– możemy stworzyć grupę podobną do tych, co odwiedzili witrynę
– lub po prostu stworzyć grupę podobnych odbiorców do tych, co trafili na nasz pixel

Tak jak pisałem wyżej.

Facebook jest ogromną bazą danych. Potrafi przeszukać rekordy w bazie i poszukać ludzi, którzy są podobni do tych, którzy wykazali zainteresowanie naszą firmą.

targetowanie reklam na facebooku

Tworząc grupę odbiorców podajesz źródło listy, a potem wielkość listy.

Następnie Facebook zapełni listę odpowiednimi osobami.

Wierz mi, że oni wiedzą więcej na temat tego, kto może od Ciebie kupić, niż Ty.

Dlatego ta opcja targetowania jest bardzo skuteczna.

Lokalizacja.

targetowanie reklam na facebooku

Targetowanie reklam na Facebooku przez lokalizację jest szczególnie skuteczne w firmach offlinowych.

Dzięki opcji lokalizacja będziesz mógł wyświetlić reklamę na dany kraj, region, województwo, miasto, kod pocztowy, adres, czy obszar.

Możesz wyświetlić reklamy na osoby, które znajdują się niedaleko Twojej firmy.

Wiek.

Z określeniem wieku i płci musisz być ostrożny.

Na Facebooku określasz zakres wieku swoich klientów. Jednak takie rozwiązanie ma wady i zalety.

Z jednej strony nie marnujesz pieniędzy, ale z drugiej strony możesz zawężać swój rynek.

Czasami jest tak, że Twoją główną grupą docelową są mężczyźni. Jednak jeśli spojrzysz w statystyki pozyskanie kobiet może być tańsze. Dlatego musisz dobrze znać swoich klientów, zanim zaczniesz zawężać targetowanie.

W niektórych przypadkach wiek i płeć ma znaczenie np. reklamujesz podpaski lub tampony. Wtedy ustalasz, że grupa docelowa ma od 16 – 50 lat i jest płci żeńskiej.

Płeć.

Sprawdzaj raporty i sprawdzaj kto kupuje. Targetowanie reklam na Facebooku polega w dużej mierze na analizie aktualnych klientów.

Język.

Polska jest krajem monoetnicznym i monokulturowym. Do czasu. Jeśli Ukraińcy zostaną w Polsce będziemy jako kraj używać dwóch języków. W pewnym momencie zaczniemy tworzyć reklamy w dwóch językach.

Kierowanie na język ma sens, gdy chcesz np. wyświetlać reklamy Polakom w UK.


(Przeczytaj case study jak zbudowaliśmy listę adresową na 34 338 adresów generując sprzedaż na poziomie 2.5 mln złotych rocznie)

Szczegółowe opcje targetowania.

targetowanie reklam na facebooku

Możemy wyświetlać reklamy ze względu na dane demograficzne, zainteresowania, czy zachowania. Szczegółowe opcje targetowania są dla nas bardzo ważne, gdy otwieramy nowy biznes, albo zaczynamy współpracę z nowym klientem.

Demografia

W danych demograficzny mamy wykształcenie, dane finansowe, wydarzenia z życia, rodzinę, związek i pracę.

    wykształcenie – możemy wybrać poziom wykształcenia, kierunek studiów, szkoły, lata studiów I stopnia. Dla niektórych biznesów te dane są kluczowe. Gdyż możemy licealistom wyświetlać reklamy np. uczelni wyższych.

    dane finansowe – dotyczą USA

    wydarzenia z życia – tutaj możemy wybrać ważne wydarzenia z życia każdego człowieka i na tej postawie wyświetlić reklamy np. możemy wyświetlić reklamy osobom, które się zaręczyły lub są krótko po ślubie. W takich branżach jak meblarska, czy ślubna te dane są kluczowe.

    rodzice – dla osób, które chcą wyświetlić reklamę rodzicom

    status związku – możesz wyświetlić reklamy tym, którzy określili status związku np. jeśli ktoś jest w separacji możesz mu wyświetlić reklamy kancelarii prawnych.

    branże – można targetować reklamy po konkretnych branżach lub stanowisku zawodowym

Na podstawie danych demograficznych można robić wiele skutecznych reklam.

Np. mogę zaimportować do Facebooka listę klientów, wybrać te osoby które obchodzą urodziny i wyświetlić im specjalne oferty urodzinowe .

Czy taka reklama jest skuteczna? Bardzo!

Zainteresowania

targetowanie reklam na Facebooku

Tutaj targetowanie reklam na Facebooku opiera się o zainteresowania użytkowników. Jeśli ktoś udostępnia jakieś posty, używa konkretnych aplikacji lub lubi konkretne strony jesteś w stanie do niego dotrzeć po zainteresowaniach.

To opcja targetowania, która jest najczęściej używana.

Sama kategoria zainteresowania ma jeszcze mniejsze podkategorie:
– biznes i przemysł (jakimi biznesami, czy branżami są zainteresowani)
– fitness i zdrowie (może szukasz osób zainteresowanych kulturystyką, tańcami, jogą)
– hobby i zainteresowania (jakie mają hobby i zainteresowania)
– jedzenie i napoje (co piją)
– rodzina i związki (może szukasz osób, które chcą kogoś poznać?)
– rozrywka (szukasz fanów gier, telewizji?)
– sporty i aktywność na świeżym powietrzu (może chcesz dotrzeć do myśliwych?)
– technologia (może sprzedajesz etui na telefon i szukasz klientów?)
– zakupy i moda (jaką odzież lubią? Czy lubią tatuaże? Butiki)

Te kategorie odnoszą się do zainteresowań ludzi.

Zachowania

Tutaj kierujesz reklamy na zamiary zakupowe, nawyki, aktywność, poglądy polityczne, czy przynależność kulturową. Dane do tej kategorii pochodzą zazwyczaj od stron trzecich. Niektóre dane są dostępne tylko w USA.

  • aktywność cyfrowa – znajdziesz tutaj osoby, które są właścicielami fanpage’a, łączą się z Facebookiem za pomocą starszych urządzeń, grają w gry, są
  • właścicielami małych firm, czy płaciły w ostatnim okresie na Facebooku.
  • ekspaci – możesz dotrzeć do osób, które mieszkały w konkretnym regionie świata
  • klasyfikacja konsumentów
  • nawyki zakupowe – osoby, które kliknęły przycisk dodaj do koszyka w ostatnim czasie
  • podróże – osoby, które podróżują, albo wróciły z podróży
  • polityka (USA)
  • przynależność wielokulturowa (USA)
  • rocznica – osoby, które wkrótce obchodzą rocznicę. Świetny sposób targetowania dla jubilerów, czy właścicieli hoteli
  • soccer – fani piłki nożnej
  • użytkownicy urządzeń mobilnych lub urządzeń przenośnych
  • więcej kategorii

Więcej kategorii

Zatem wiemy już jakie istnieją opcje targetowania. Pytanie „jak tergetować reklamy na Facebooku”, aby trafić we właściwe osoby.

Research rynkowy

targetowanie reklam na facebooku

Najpierw musisz zrobić dobry research rynkowy.

Musisz zabawić się w szpiega, który ma zdobyć jak najwięcej informacji o obiekcie. Możesz mieć świetny produkt, dobrą ofertę, ale jeśli nie trafisz w odpowiednią grupę docelową to przegrasz!

Na początek najlepiej zobaczyć w kogo celuje konkurencja. Oczywiście konkurencja może celować w inny segment klientów, ale lepsze takie dane, niż ich brak.

Bardzo często ten sam produkt pasuje do różnych klientów np. popatrz na branżę odchudzania.

Na takim rynku są kobiety i mężczyźni w różnym wieku. Każdy chce schudnąć, ale każdy segment klientów ma inne oczekiwania. Dlatego musisz stworzyć kilka profili klienta.

Dopiero z czasem oceń, kto kupuje najchętniej.

Możesz celować w młode kobiety, które lubią chodzić na siłownie, albo gospodynie domowe po 40 roku życia.

Każdą kampanię należy rozpocząć od solidnego researchu rynkowego.
Profil klienta.

Odpowiedź sobie na pytanie:

  • jakie książki są czytane w danej branży
  • czasopisma
  • kim są „guru” rynkowi
  • jakie są znane konferencje
  • jaka marka jest znana tej wąskiej grupie
  • jakie frazy/zainteresowania są znanej tej wąskiej grupie docelowej
  • itd.

Praktycznie każda branża ma swoje książki, konferencje, wydarzenia i ekspertów, których zna.

Każdy w branży forex wie: czym jest analiza techniczna, fale Elliota, analiza fundamentalna, kim jest Georg Soros, czy Warren Buffett.

Z kolei każdy inwestor, który kupuje nieruchomości zna: Roberta Kiyosakiego, czy Granda Cordone.

Mając takie informacje można stworzyć podstawową grupę docelową dla naszych reklam.

Z tymże musisz być bardzo ostrożny przy doborze słów.

Niektóre osoby np. Warren Buffett mogą być lubiane i obserwowane nie tylko przez inwestorów giełdowych, ale przez wszystkich. Dlatego lepiej poszukać jakiegoś „guru”, który jest znany tylko wąskiej grupie pasjonatów np. Timothy Sykes. Dzięki temu masz pewność, że reklamy wyświetlisz właściwym osobom.

Targetowanie reklam na Facebooku przez DirectResponse.pl

Na nowym rynku nie wiemy, kto będzie od nas kupował.

Więc najpierw instaluje pixel facebooka, ustawiam konwersje niestandardowe i puszczam reklamy na zainteresowania.

Facebook zaczyna się uczyć, kto reaguje na reklamy, kto kupuje i kto wydaje pieniądze.

W menadżerze reklam mogę ustawić „grupę odbiorców”. Facebook może zbierać mi w grupę osoby, które kupiły i zapisały się na listę.

Następnie tworzę grupy podobnych odbiorców do tych, co podali maila i do tych, co kupili.

I najlepsze efekty uzyskujemy właśnie z tych niestandardowych grup odbiorców.

Mam nadzieję, że targetowanie reklam na Facebooku nie stanowi już dla Ciebie problemu.

Targetowanie reklam na Facebooku – podsumowanie

a) istnieje wiele opcji targetowania
b) najlepiej określ demografię, lokalizację i zainteresowania klientów
c) gdy zdobędziesz listę adresową i listę klientów to stwórz grupy podobnych odbiorców
d) obserwuj kto kupuje.

Targetowanie reklam na Facebooku jest łatwe i proste (pod warunkiem, że obserwujesz kto reaguje na przekaz marketingowy).

Powiązane frazy:

  • targetowanie na fb jest płatne
Tags:
Adrian Kołodziej jest ekspertem do spraw marketingu, budowania lejków sprzedażowych i generowania leadów. Jest czołowym liderem na rynku marketingu internetowego. Jego agencja reklamowa pomaga małym firmom zdobywać klientów przez internet. Swoja karierę rozpoczął w 2009 roku. W ciągu roku zbudował listę na 750 000 adresów. Od tamtego czasu zajmuje się generowaniem leadów, budowaniem list i projektowaniem całych kampanii dla klientów prywatnych.
Next Post

Płatny ruch v.s darmowy