Jak zareklamować firmę tanio lub za darmo? • DirectResponse.pl - Adrian KołodziejDirectResponse.pl – Adrian Kołodziej

Jak zareklamować firmę tanio lub za darmo?

W tym wpisie zobaczysz jak zareklamować firmę tanio lub za darmo (płacąc własnym czasem). Tania reklama jest pojęciem względnym, jednakże zobaczysz jak uzyskać dobre ROI przy ograniczonym budżecie.

Na końcu tego wpisu poznasz kilka sprawdzonych i darmowych metod promocji firmy.

Tania reklama firmy.

Wszystkich potencjalnych klientów podziel na 3 grupy:

  • klientów i fanów Twojej marki
  • ludzi, którzy są zainteresowani tym co oferujesz, ale jeszcze nic nie kupili
  • ludzi, którzy nie mają pojęcia kim jesteś, ani nie są świadomi problemu

Mówiąc w slangu branżowym:

  • gorący ruch
  • ciepły ruch
  • zimny ruch.

Oczywiście, najłatwiej i najprościej zarabiać na aktualnych, albo byłych klientach. Jeśli mają pozytywne doświadczenia z Twoją marką, łatwiej im coś sprzedać niż przypadkowym osobom. Klient, który raz kupi, zazwyczaj wróca do firmy (o ile ma dobre doświadczenia).

Najtrudniej jest sprzedawać tzw. „zimnym leadom”. Z drugiej strony są „świeżą krwią” w biznesie. Zimny ruch jest zazwyczaj nastawiony sceptycznie. Ponadto często jest nieświadomy problemu i potrzeby posiadania produktu.

Gdybym miał ograniczony budżet, skierowałbym reklamę na aktualnych i byłych klientów. Nawet, gdy masz tych ludzi na liście adresowej.

Czemu? Gdyż duża część klientów zareaguje dopiero wtedy, gdy zobaczy reklamę. W ten sposób stymulujesz ich do zakupu. Czy takie kampanie przynoszą ROI?

U mnie 1:3. Co oznacza, że na każde 100 zł wydane na reklamę, 300 zł wraca.

Jak skierować reklamę na aktualnych i były klientów?

Po pierwsze musisz eksportować ich adresy email lub numery telefonów. Następnie importujesz je do AdWords i Facebooka.

Na Facebooku wchodzisz w zakładkę Zasoby → Grupy Odbiorców

Facebook ads

Następnie wybieramy grupa niestandardowych odbiorców:
niestandardowa_grupa_na_facebooku

Później klikamy „grupa niestandardowych odbiorców” i wybieramy „plik klienta”.
tania_reklama_na_facebooku

Importujemy bazę, nazywamy bazę np. „klienci” i w ten sposób powstała niestandardowa grupa odbiorców.

Teraz podczas tworzenia reklamy, wybieramy bazę niestandardową:
reklama_na_liste_adresowa

Co takim osobom możesz zaoferować?

  • produkty z katalogu
  • seminaria i szkolenia na żywo
  • konsultacje, coachingi
  • produkty klasy premium
  • wszystko czego jeszcze nie kupili.

Jednak nie tylko Facebook ma możliwość skierowania reklamy na klientów.

Podobne możliwości prezentuje AdWords.

Wchodzi w panel AdWords i wybieramy „udostępnione zasoby”

udostepnione_zasoby_adwords

Następnie wybieramy „odbiorcy” i zamiast list remarketingowych, klikamy w e-maile klienta.

reklama_na_baze_w_adwords

Nazywamy bazę i importujemy emaile.

Pamiętaj, że zarówno AdWords jak i Facebook potrzebuje czasu, aby przetrawić Twoją bazę i połączyć ją ze swoimi użytkownikami.

Żeby utworzyć kampanię w AdWords kierowaną na klientów, utwórz kampanię na sieć reklamową. Gdy stworzysz kampanię na sieć reklamową, stwórz kampanię TYLKO na sieć reklamową.

Nie łącz wyszukiwarki z siecią reklamową. W ten sposób ma lepszą kontrolę nad kampanią.

AdWords poprosi, abyś wybrał typ kampanii.

Wybieram „tylko sieć reklamowa – wszystkie funkcje”.

(Nie będę omawiał wszystkich czynności, gdyż jak dokładnie ustawić taką kampanię, pokazałem w moim 5 tygodniowym kursie „Szkoła Reklamy”.)

Żeby ustawić kampanię na klientów, musisz utworzyć grupę reklam i wybrać odpowiedni sposób kierowania reklamy.

Musisz zaznaczyć „zainteresowania i remarketing”, następnie wybrać listy e-mail klientów.

kierowanie_reklamy_na_klientow

W ten sposób twoje reklamy będą wyświetlane Twoim klientom.

To oczywiście tylko jeden ze sposobów. Istnieje jeszcze wiele innych technik.

Polecam jeszcze:

  • direct mailing (drukowane oferty lub katalogi wysyłane do domu klienta)
  • telemarketing (warto obdzwonić listę klientów i zapytać co u nich, oraz przedstawić ofertę).

Omówiliśmy ruch „gorący”.

Teraz czas na ruch ciepły.

Poszukaj na swojej liście adresowej, wszystkie osoby, które jeszcze nic nie kupiły. Oczywiście należy zaimportować ich do facebooka lub AdWords i przedstawić inne oferty.

Co takim osobom warto zaproponować?

Istnieje coś takiego jak oferta tripwire. Ofertą tripwire jest tania, dobra oferta, której jedynym celem jest zachęcenie klienta do zakupu. Z ofert tripwire korzystają takie marki jak McDonald, czy Sturbucks.

Oferta tripiwire ma jedynie zachęcić klienta do zakupu. Jej celem nie jest generowanie zysku. Jej celem jest konwersja w klienta. Zaś, gdy klient kupuje ofertę tripwire masz szansę zaproponować mu inne produkty.

Dlaczego warto zrezygnować ze swojej marży, albo wręcz stracić na pierwszych zakupach klienta?

Jest jeden konkretny powód.

Łatwiej sprzedać klientowi kolejny produkt, niż pozyskać nowego klienta.

Pamiętasz co mówiłem o McDonaldzie i ofercie tripwire? Dla nich ofertą tripwire jest hamburger.

mcdonald_upselling

W USA kosztuje 2.09$, z czego zysk z jego sprzedaży wynosi 0.18$.

Tak naprawdę nie zarabiają na hamburgerze.

W rzeczywistości płacą 1.91$ z każdego hamburgera, aby zdobyć nowego klienta. Gdy ten już kupuje, proponują mu frytki i colę.

Dodatkowy zysk z dodatków wynosi 1.32$.

Hamburger ma 1 zadanie. Sprawić, aby jak najwięcej klientów znalazło się w lokalu.

Musisz zrozumieć ideę oferty tripwire. Zaoferuj „ciepłym leadom” dobrej jakości produkt, w bardzo atrakcyjnej cenie. W ten sposób „przekonwertuje” ich i zarobiamy na dodatkowych zakupach klienta.

Niektóre sklepy mogą całkowicie zrezygnować ze swojej marży, aby zdobyć jak najwięcej klientów. Później zarobić na dodatkach lub gwarancji.

Moim klientom oferowałem książkę, płytę CD i listę kontrolną za 4.95 zł.

oferta_tripwire

To nic innego jak oferta tripwire. W ten sposób pozyskałem rzesze nowych klientów, który sprzedałem inne moje produkty. Zysk nie leżał w książce. Leżał w późniejszych zakupach klienta.

Ustaw na facebooku lub adwords specjalną kampanię z ofertą tripwire dla „ciepłych leadów”.

Zimne leady.

(Jak postępować z zimnymi leadami uczę w mojej Szkole Reklamy. W środku zobaczysz jak ich przekonwertować w płacących klientów. Wejdź tutaj).

Darmowe metody promocji.

Budowa społeczności – każda osoba, która myśli o własnej firmie online, musi brać pod uwagę budowę własnej społeczności. W 2009 roku, moja pierwsza kampania zarobiła ponad 21 tysięcy złotych w 7 dni. Niewiarygodne prawda? Jednak swoją społeczność zbudowałem znacznie wcześniej.

Jak zbudować społeczność? W tym celu polecam wykorzystać blog firmowy, youtube, facebooka, fora czy linkedin. Możesz wykorzystać wszystkie narzędzia jednocześnie. Niestety dziś rzadko korzystam z mediów społecznościowych, bo pożerają czas. Wolę ustawić reklamę, niż pisać nową treść. Napisanie artykułu na 4-5 stron zajmuje ponad godzinę. W tym czasie jestem wstanie przeprowadzić 1 konsultację z klientem i zarobić 500 zł.

Z drugiej strony, media społecznościowe są dobre dla osób z zerowym budżetem. Pod warunkiem, że wiesz co robisz.

Po pierwsze, musisz ustalić profil klienta i zastanowić się do kogo piszesz. Kto będzie Twoim przyszłym klientem? To ważne, bo Twoja społeczność nie musi być duża, musi być responsywna.

Żeby zbudować własną społeczność musi istnieć kilka czynników

  • wspólny cel
  • własny język
  • podobne wartości
  • a czasami nawet podobny zawód.

Więcej na ten temat znajdziesz w wikipedii.

Spójrz na społeczność markterów. Mamy ten sam cel (pozyskiwanie klientów, sprzedaż), mamy własny język (squeeze page, landing page itd.), podobne wartości (rodzina, zdrowie, rozwój osobisty), oraz pracujemy w podobnym zawodzie (przedsiębiorca).

Teraz jak konkretnie budować społeczność w mediach społecznościowych?

Blog jako tania lub darmowa reklama firmy

Większość firm może blogować. Masz sklep z modą damską? Pisz o nowych trendach, ubraniach, o tym co modne. Masz sklep z winem? Pisz o tym jak degustować wina, jak powstaje wino itd. Buduj społeczność.

Dam Ci kilka wskazówek jak uzyskać lepsze wyniki z blogowania niż 90% bloggerów.

Pomimo tego, że ten blog jest „świeży” (założony 3 miesiące temu), to odwiedziło go 6907 unikalnych użytkowników i wygenerował 24 294 odsłon.

google_analytics_sledzenie_ruchu_na_blogu

Faktem jest, że nie piszę regularnie.

Jednak moim celem jest uzyskanie 200 tysięcy odsłon miesięcznie. Do tego daleka droga, ale wierzę, że w ciągu 2 lat, cel osiągnę.

Jak wybrać odpowiednią strategie rozwijania bloga:

1. Kontent – kontent jest najważniejszy. Ludzie przychodzą po dobrą zawartość. Nawet jeśli nie masz dużo ruchu, mając dobry kontent uzyskasz powracające wizyty (tym samym stałych czytelników).

Następną kwestią jest długość artykułu. Dobrze jest pisać stosunkowo długie artykuły, gdyż lepiej rankingują się w Google. Poza tym rośnie Ci średni czas trwania wizyty na stronie.

Pamiętaj jednak, że przy długich artykułach musisz zadbać o kosmetykę treści. Inaczej nikt nie przeczyta twoich wypocin.

Pomyśl o nagłówkach, pogrubieniach, podkreśleniach itd. Dodaj zdjęcia, czasami własne nagrania z Youtube.

2. Pisz tak jak mówisz – oczywiście warto sprawdzić błędy i pisać w miarę poprawnie. Jednak miej swój unikalny styl.

Nie wszystko co pisze jest zgodne z normą językową, ale autentyczne, moje. Tak mówię, tak myślę, tak piszę.

3. Kontent is the king, but linking is the king kong! Mówiąc prościej …twój blog potrzebuje sterydów. Dla bloga sterydami są dobre linki. Niestety algorytm Google często się zmienia i coraz trudniej ograć Google.

Na szczęście istnieje prosta metodologia, która zawsze działa. Po pierwsze nie musisz zdobywać dużej ilości linków. Linki są jak głosy na Twoją stronę. Jednak nie każdy głos ma taką samą wartość. Im domena ma wyższy autorytet i jest lepiej podlinkowa, tym większa wartość takiego głosu.

Po drugie, linkuj naturalnie i systematycznie.

Co to oznacza?

najpierw dodaj swoją stronę do listy popularnych katalogów (onet, wirtualna polska, gazeta.pl itd.). Nie bój się płacić za płatne wpisy. Tak jak mówiłem, nie każdy link ma taką samą moc. Linki z dobrych katalogów mają nie tylko moc pozycjonerską, ale też są reklamą.

Listę 68 dobrych katalogów znajdziesz tutaj (kliknij, aby pobrać na dysk).

– dodając bloga do katalogów, załóż profile w serwisach społecznościowych i umieść tam linki. Outsourcing takiej czynności w serwisie fiverr.com wynosi …całe 5 dolarów. Firma założy za Ciebie profile w popularnych serwisach jak youtube, amazon, twitter itd. i umieści link do Twojego bloga. Nie bój się, że przesadzisz z ilością linków, gdyż Google nie zaindeksuje wszystkiego od razu.

dodaj linki do serwisów ogłoszeniowych – serwisy ogłoszeniowe są kolejną naturalną formą zdobywania linków. Pod tym adresem znalazłem 1000 miejsc, gdzie możesz dodać swoje ogłoszenie. Oczywiści takie czynności też możesz outsourcingować.

kolejnym sposobem zdobywania linków są fora dyskusyjne. Niektóre pozwalają umieścić link w stopce, inne w profilu. W każdym razie linki w stopce nie tylko mają moc pozycjonerską, ale też napędzają ruch (szczególnie, gdy wypowiadasz się mądrze).

pisanie gościnne w innych serwisach – to alternatywa do własnego zaplecza pozycjonerskiego. O ile zaplecze jest dobrym pomysłem, to stosunkowo drogim dla małej firmy. Istnieje tańszy i bardziej naturalny sposób. Poszukaj ludzi na swoim rynku, którzy prowadzą blogi od dłuższego czasu. Zapytaj ich, czy możesz umieścić artykuł na ich blogu.

I nie zapomnij wysłać próbki artykułu. Jeśli webmaster jest inteligentny, umieści Twój wpis. Czemu? Bo za darmo oddałeś mu darmową i dobrą treść. W zamian zyskasz 1 link w stopce artykułu do bloga.

Ważne uwaga: algorytmy Google coraz lepiej wykrywają spam. Dlatego linkuj z dobrych miejsc w odpowiedni sposób. Co mam na myśli w odpowiedni sposób? Najlepiej bez anchor tekstów.

Czym jest anchor? a href=”http://www.link.pl”>achor. To nic innego jak fraza na jaką pozycjonujesz stronę.

Dzisiaj najlepiej linkować samym linkiem, albo nazwą marki.

Czyli lepiej jest zrobić podpis pod artykułem:

Autorem wpisu jest a href=”http://www.link”>Adrian Kołodziej lub

Więcej wpisów autora znajdziesz na a href=”http://directresponse.pl”>www.directresponse.pl

Niż, a href=”http://www.link”>Reklama w internecie.

To tak pokrótce o blogowaniu i zdobywaniu linków. Pamiętaj, aby nie tylko zdobywać linki do strony głównej, ale też do wpisów, czy kategorii.

Oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że nie poruszyłem całego zagadnienia związanego z seo.

Jednak tyle wystarczy, aby uzyskać w miarę dobry ruch do strony.

Facebook jako darmowa reklama firmy

Istnieje wiele sposobów, aby budować społeczność na facebooku. Nie będę podawał teraz wszystkich. Z pewnością pojawią się w innych wpisach.

Niestety Facebook się zmienia.

Wielkim problemem Facebooka jest ciągła zmiana algorytmów. Facebook dąży do tego, aby stworzyć z Twojego walla coś na wzór porannej gazety. Wyświetlając tylko te wpisy, którymi możesz być zainteresowany.

Dlatego dziś każdy wpis musi być przemyślany.

Ostatnio Facebook wprowadził kolejny kaganiec na marketerów. Facebook najpierw wyświetla wpisy znajomych i rodziny, a później wpisy z fanpage’y. Co oznacza, że znów spada zasięg wpisów organicznych.

Najbardziej cierpią na tym duże marki.

Jednak istnieje prosty „trick” jak zbudowała małą, ale zwarta społeczność (i to za darmo).

Na koncie prywatnym możesz zgromadzić 5 tysięcy znajomych. Zatem zacznij zapraszać fanów Twojej konkurencji. Oczywiście stopniowo. Gdy wyślesz za dużo zaproszeń, twoje konto zostanie zawieszone.

Prawda jest taka, że większość ludzi nie sprawdza kto wysyła zaproszenia, tylko akceptuje. W ten sposób zbudujesz pierwszą społeczność. Następnie pisz na temat swojej branży, odkryć itd. Dzięki temu, twoi wirtualni znajomi, prędzej czy później przejdą na bloga i zapoznają się z Twoją treścią.

Oczywiście takie działanie jest dobre na początku. Później musisz budować fanpage’a, gdyż konto prywatne ma limit 5000 znajomych.

Youtube – jak zaistnieć w internetowej telewizji

Problem marketerów polega na tym, że nie mają pojęcia jak robić dobre nagrania na Youtube i jak działa algorytm Youtube.

Po pierwsze musisz nagrywać krótkie filmy od 3-7 minut, bo takie są najchętniej promowane.

Po drugie musisz nagrywać filmy, które są szukane przez ludzi.

Wejdź na youtube i wpisz w wyszukiwarce interesującą Cię frazę. W ten sposób zobaczysz co podpowiada sam Youtube.

I oto mamy kilka pomysłów na nowe nagrania

pomysly_na_filmy_youtube

Jak widzisz dostałem od youtuba kilka propozycji. Musisz zastanowić się co potencjalny klient szuka na youtube, w ten sposób znajdziesz kilka pomysłów na nowe nagrania.

Kolejnym krokiem jest zastosowanie adnotacji w filmach, aby przenieść ludzi z youtube’a na swoją stronę. Pisałem o tym w wcześniejszym wpisie jak przygotować reklamę wideo na youtube.

Kolejnym ważnym krokiem jest opis nagrania.

jak_reklamowac_wideo_na_youtube

Nagłówek musi zawierać słowo kluczowe/frazę. Fraza musi znaleźć się w opisie (najlepiej kilkukrotnie). Dodaj też frazę w tagach. Google nie ma pojęcia co jest w filmie, więc bierze pod uwagę twój opis, reakcje publiczności (ilość komentarzy, lajków), oraz średni czas oglądania filmu.

Im więcej osób z Twojego kraju zobaczy film do końca, tym film ma większe szanse na wyższą pozycję w wyszukiwarce youtube.

PORADA: film można wstrzelić w wyniki organiczne wyszukiwarki Google. Wystarczy dobrze go opisać, a następnie zdobyć kilka silnych linków. W ten sposób Google bardzo często wyświetli twój film jako wynik organiczny.

film_youtube_w_wynikach_google

Mam nadzieję, że już wiesz jak reklamować firmę za darmo albo niskim kosztem. Pamiętaj jednak, że kiedy nie masz pieniędzy na reklamę, płacisz najdroższą walutą …czasem!

Napisz mi co myślisz o wpisie poniżej.

3 komentarze

  • Zawsze zastanawiają mnie te katalogi, bo nie wiem czy jest to tak dobre rozwiązanie jak niektórzy piszą. Za granicą nie spotkałem się, żeby ktoś zdobywał linki w ten sposób i tam najbardziej polecaną metodą są niezmiennie wpisy gościnne. Neil Patel pisał też niedawno na temat zdobywania linków dla nowej strony i ciekawe wydało mi się opublikowanie za darmo np. dobrej bazy zdjęć, z której inni blogerzy mogą korzystać (w zamian za link oczywiście).

    • Bardzo dobry pomysł ze zdjęciami. Istnieje jeszcze wiele innych metod np. publikowanie skórek dla wordpressa. W USA pozycjonerzy mają dużo większe budżety i na więcej mogą sobie pozwolić. Choć polscy pozycjonerzy nie ustępują talentem, tym z USA.

      Co do katalogów. Ich problem polega na tym, że są zazwyczaj słabej jakości. Dobry katalog jest moderowany, dobrze podlinkowany i zazwyczaj płatny. W ten sposób przekazuje swoją moc.

  • Przed rozpoczeciem korzystania z tej funkcji YouTube weryfikuje, czy Twoje konto ma dobra opinie oraz telefonicznie sprawdza Twoja tozsamosc. Dzieki temu program ma pewnosc, ze nie jestes robotem.