Jak zrobić dobre nagranie marketingowe i utrzymać uwagę odbiorców?

Kontent jest podstawą Twojego marketingu. Wpływa bezpośrednio na postrzeganie marki i generuje klientów. Dobry kontent, przygotowany w odpowiedni sposób, generuje ruch organiczny i przyśpiesza decyzje zakupowe.

Tylko jak przygotować dobry kontent?

W tym wpisie zobaczysz jak przygotować dobre wideo, które utrzyma uwagę odbiorców.

Utrzymywanie uwagi odbiorców jest niezwykle istotne. Im więcej osób „wytrzyma” do końca nagrania, tym większa szansa na akcję (subskrypcję, komentarz, czy sprzedaż). Niezależnie od tego, czy chcesz nagrać wideo na youtube’a, czy przygotować materiał indoktrynacyjny (perswazyjny), musisz utrzymać uwagę odbiorców.

Teraz zobaczysz co działa u mnie.

Zarówno youtube jak i wistia pozwalają śledzić zachowanie Twoich odbiorców. Przy czym wistia jest lepszym narzędziem, ale płatnym.

Oto czynniki wpływające na utrzymywanie uwagi odbiorcy.

1. Długość nagrania.

Generalnie im krótsze nagranie, tym większa szansa, że zostanie obejrzane do końca. Dlatego zalecam, aby na youtube’a wrzucać materiały poniżej 10 minut.

Im krótsze nagranie, tym większa szansa, że zostanie obejrzane do końca

Z drugiej strony, gdy chcesz sprzedać bardzo drogi produkt, długość nagrania ma poboczne znaczenia. Przy dłuższym nagraniu mniej osób go zobaczy do końca, ale więcej osób zdecyduje się na zakup produktu. Gdy przygotowuję „product launch” (wypuszczenie nowego produktu lub marki na rynek), robię nagrania powyżej 20 minut. Takie nagrania zobaczy do końca, tylko połowa widzów, ale Ci którzy utrzymają uwagę zazwyczaj stają się klientami.

2. Dźwięk.

O ile nagranie może być nagrane telefonem, to o tyle Twój dźwięk musi być czysty i znośny. Słaby mikrofon zazwyczaj odstrasza widzów. Jeśli szukasz taniego i dobrego mikrofonu, polecam Logitecha na kablu. Taki mikrofon kosztuje około 100 zł, a daje bardzo przyzwoity dźwięk.

3. Jakość nagrania.

Nagranie nie musi być zmontowane w 4k, ani full hd. Coraz więcej osób ogląda nagrania na telefonach, więc rodzielczość nagrania nie jest najważniejsza. Z drugiej strony, słaba jakość również eliminuje nagranie. Dlatego polecam nagrywać lustrzanką, albo dobrym telefonem komórkowym.

Nie polecam kamer. Dlaczego? Bo dobra kamera kosztuje. Dobrą kamerę z zewnętrznym wejściem na mikrofon kupisz od 4-5 tysięcy w górę (za używkę). Przy czym dobry, nowy aparat kupisz za 3-4 tysiące. A i tak aparat będzie miał lepszą jakość, niż kamera.

Istnieje bardzo prosty patent, który pozwoli Ci uzyskać lepszą jakość, przy kiepskim świetle. Jaki? Wyjdź na zewnątrz. Im lepsze światło, tym lepsza jakość nagrania.

4. Treść.

To chyba oczywiste. Im lepsza treść, tym więcej osób utrzyma uwagę. Dobra treść odpowiada na problemy Twoich czytelników. Pomaga je rozwiązać. Nawet dobra jakość, przy słabej treści nie jest nic warta.

Tyle słowem wstępu, a teraz czas przejść na wyższy poziom.

5. Daj obietnice, albo rozpocznij od historii.

Popatrz na nagranie Andy Harringtona

Możesz utrzymać uwagę na dłużej, jeśli w pierwszych sekundach filmu dasz ludziom 2-3 obietnice, które są dla nich istotne.

Np. pokażę Ci jak mieć 20% więcej pomidorów, nawet w deszczowe lato.

Pamiętaj, że ludzie oglądają Twoje wideo z jakiegoś powodu. Chcą czegoś się nauczyć. Czegoś konkretnego. Dlatego zastanów się jakie korzyści niesie ze sobą wideo. I przedstaw je w pierwszych sekundach filmu.

6. Ubierz się adekwatnie do tego co mówisz.

Znasz powiedzenie: „nie szata zdobi człowieka” – serio? Ludzie oceniają Twoje komptencje, to kim jesteś i Twoją wiarygodność w kilka sekund. Zanim cokolwiek powiesz. I wierz mi, że pierwsze wrażenie bardzo ciężko zmienić. Dlatego jeśli mówisz o luksusie, najlepiej ubierz dobry garnitur, załóż porządny zegarek i kup dobre buty. Inaczej staniesz się niespójny.

Niektórzy łamią ten schemat np. ubierając zwykłą koszulę hawajską. Z tymże, oni wiedzą co robią i wiedzą kim jest ich publiczność. Takie ubranie sugeruje, że jesteś fajnym gościem z prowincji, który osiągnął sukces. Tylko, że takie ubranie nie działa na ludzi z branży B2B. Bezpieczniej jest założyć garnitur. Szczególnie jeśli klient widzi Cię pierwszy raz. Przy kolejnych spotkaniach, możesz ubrać zwykły t-shirt.

Aaaa… i jeszcze jedno. Jeśli chcesz zdobyć zaufanie ludzi, a ubierasz się jak zwykły Kowalski, ważne aby w inny sposób przekazać dowód społeczny.

Wyobraź sobie 2 dresów. Jeden przyjeżdża na dyskotekę w maluchu, a drugi podjeżdża lamborghini. Jak zostaną ocenieni? Pierwszy będzie zakwalifikowany jako dres, ale drugi jako ekscentryk. Wiesz czemu? Bo drugi ma rzeczy, które dodają mu dowodu społecznego. Dlatego luźne ubranie jest ok, gdy wszystko inne sugeruje twój „status”. Oczywiście mowa tutaj o branży biznesowej. Każda branża jest specyficzna i jest inne wyobrażenie na temat autorytetu. W braży zdrowotnej, zamiast garnituru ubierzesz kitel lekarski.

7. Tło nagrań.

Tło nagrań powinno …coś sugerować. Gdy chcesz zasugerować „wolność” zrób nagranie na plaży lub przy statule wolności. Chcesz zaprezentować dobrobyt? Zrób nagranie w 5 gwiazdkowym hotelu lub w luksusowym samochodzie. Tło nagrań powinno coś sugerować.

8. Łam schematy.

Ostatnio przygotowałem 3 nagrania pre-launchowe.

Pierwsze: nagranie trwało prawie 8 minut.

Było głównie moją historią „od zera do bohatera”. Czyli jak założyłem firmę, co stało mi na przeszkodzie i co udało się osiągnąć + konkretny kontent. Nagranie było statyczne. Siedziałem na krześle i gadałem.

Pierwsze wideo miało słaby „play rate”. Bo tylko 80% widzów, po wejściu na stronę włączyło nagranie. Mogłem dać „autoplay”, wtedy podniósłbym ten wskaźnik. Jednak 61% odbiorców utrzymało uwagę do końca. To bardzo dobry wskaźnik.

Wiesz dlaczego? Bo prawdziwą potęgą filmu jest storytelling. Zobacz na taki film jak „Grey”. Czemu zarobił najwięcej w historii kina? Przez historię. To historia współczesnego kopciuszka, ale książę jest inny. Wierz mi, że większość kobiet chciałoby poznać takiego faceta – przystojny, bardzo bogaty i świetny w łóżku. Główną grupą docelową są znudzone mężatki. Ta historia ich intryguje, podnieca itd. Grey to świetny storytelling.

Podobnie było z moim nagraniem. Moja historia jest inspiracją dla ludzi, którzy chcą osiągnąć sukces. Pamiętam, gdy zaczynałem. Każdy kto słyszał moją historię był zainspirowany. Zaczynałem od zera, bez pieniędzy i w rok zrobiłem milionowy obrót. Taka historia inspiruje. Myślę, że sukces tego nagrania leży w dobrej historii.

No i jeszcze jedna rzecz…w tle leci inspirująca muzyka. Muzyka ma kolosalne znaczenie. Pomaga utrzymywać uwagę odbiorców.

Drugie nagranie: czas trwania: 23 minuty.

Kolejne statyczne nagranie. Nagrywane w moim biurze. Przez 23 minuty daję tylko dobry kontent. Nic więcej. Play rate wyniósł 94%. Czyli prawie każdy włączył nagranie. Do końca nagrania wytrzymało 45% widzów.

W nagraniu najważniejszy jest początek. Od niego zależy, czy ludzie będą oglądać całość. Najwięcej odbiorców zacząłem tracić w pierwszych 30 sekundach nagrania. Jak widać kontent nie jest najważniejszy. Kontent należy przedstawić po dobrym, motywującym początku.

Trzecie nagranie: czas trwania 20 minut.

Play rate nagrania wyniósł 97%. Wynik o 3% lepszy od poprzedniego widea, ponieważ włączyłem funkcję autoplay. Po wejściu na stronę, automatycznie włańczało się nagranie.

To nagranie było dynamiczne. Najpierw idzie kamera po pokoju hotelowym i mnie nie widać. Dopiero potem wychodzę z balkonu i zaczynam mówić. Dzięki temu, że leci film ale nie ma mowy o czym jest nagranie, wiele osób zobaczyło początek. Uwaga zaczęła spadać, gdy pojawił się kontent.

Dlaczego tak się stało i tylko 38% odbiorców dotarło do końca? Bo nagranie na początku dostarczało rozrywki, a potem włączyłem nudną prezentację.

Jak stworzyć idealne nagranie?

Podziel nagranie na 2 części. Część motywacyjną i część edukacyjną. W części motywacyjnej warto zrobić jakiś dynamiczny początek. Dobrze opowiedzieć swoją historię. Szczególnie jeśli jest inspirująca i odbiorcy mogą się do niej odnieść.

Następnie daj naprawdę dobry kontent. Taki, którego się nie spodziewają. Rozwiąż ich najbardziej palący problem. Wtedy zdobędziesz zaufanie odbiorców. Na końcu zawołaj do akcji. Poproś o komentarz, udostępnienie, subskrypcję lub zakup.

Technicznie, dobrze włączyć autoplay. Jest jeszcze jedna rzecz jaką muszę wytestować – usunąć przycisk przewijania. Wtedy niejako zmuszę odbiorcy do oglądania całości. Zobaczymy, czy to się sprawdzi.

Jeśli chcesz wiedzieć jak robić kampania „product launchowe” zapisz się do mojego „laboratorium konwersji”. Miejsca, gdzie pokazuję najlepsze strategie zdobywania klientów. Okres próbny wynosi zaledwie złotówkę.

Comments are closed.